Na de selectie, de voorbereiding en het wachten is het tijd voor de plaatsing. Of eigenlijk eerst, de levering van de warmtepomp.
Ongeveer drie dagen voor de plaatsing zal er een pallet geleverd worden met de warmtepomp en alle benodigde installatiematerialen. Deze pallet dien je droog weg te zetten, in ons geval geen probleem, maar ik kan met voorstellen dat er situaties zijn waarbij dat best een uitdaging kan zijn.
Een paar dagen voor de levering krijg je een tijdvak en dan heb je zelf te regelen dat er iemand is om de spullen in ontvangst te nemen. De Quatt is met ruim 60 kilo geen licht apparaat dat je makkelijk zelf even verplaatst, dus het is goed om even na te denken hoe en waar de levering geplaatst moet worden.
De daadwerkelijke plaatsing
Zoals eerder beschreven heb ik een hoop van het voorwerk zo goed mogelijk gedaan met het oog op installatiegemak. Ze hebben vrij weinig tijd gereserveerd voor de plaatsing, in ons geval starten ze om 14.30 en zouden ze tot uiterlijk 21.00 doorwerken. Gezien ik jonge kinderen heb die ergens tussen 19.00 en 20.00 wel eens naar bed willen hoopte ik toch wel dat ze eerder klaar zouden zijn.
Uiteindelijk zijn ze om 15.00 daadwerkelijk gearriveerd, met 4 man sterk werd gelijktijdig de bestaande CV installatie voorbereid, de doorvoer door de muur gerealiseerd, de Quatt voorbereid en de plaatsing op het dak voor de warmtepomp zelf gedaan.
Het naar boven verplaatsen van de warmtepomp gebeurt overigens netjes met een lift, geen gedoe met het tillen van het apparaat of kans op schade.
De boring in de muur is gedaan op een locatie die ik zelf uitgekozen had, op foto’s van de bouw van het huis kan ik keurig de routes van alle leidingen zien, en ik wilde graag een locatie die later niet meer zichtbaar is als we de nieuwe garderobekast gebouwd hebben. Voor mij hoefde de booring dan ook niet super netjes te zijn aan de binnenkant, uiteindelijk is dat allemaal toch niet zichtbaar.
Helaas is er in deze fase wel een foutje gemaakt bij het boren van de gaten voor de klemmen die de leidingen op hun plek moeten houden. Ze hebben de schade in afwachting van de uiteindelijke reparatie wel vast wat gerepareerd zodat het niet erger zou worden, maar toch zonde.
Na alle voorbereidingen en het plaatsen van de Quatt zelf is het tijd voor het doorvoeren van de leidingen en het daadwerkelijk aansluiten. Dit was gezien de toch wat krappe ruimte en de extra uitdaging van het doorvoeren tussen het plafond en de vloer misschien het lastigste deel van de plaatsing in ons geval. Met de nodige kleine aanpassingen is het uiteindelijk in ieder geval gelukt om de route zoals ik die voor ogen had te volgen.
Op de foto’s lijkt het een en ander misschien in het zicht te zitten, maar alle zichtbare leidingen binnen worden weggewerkt achter een nog te bouwen kast.
Thermostaat
Ik heb voor de optie gekozen die Quatt zelf adviseert omdat ik zeker geen gedoe wilede hebben met de thermostaat. Zolang ik hem zelf maar aan kan sturen via Home Assistant ben ik snel tevreden. Dus in ons geval is er een Honywell Lyric T6 (bedraad) geplaatst. In de Home Assistant post kom ik daar nog wel wat verder op terug, maar de installatie is netjes gedaan en het systeem doet wat het moet doen. Zelf ga ik de thermostaat later nog wel wat verplaatsen, maar gezien de oude thermostaat voor de pomp aansturing nog even moet blijven hangen is hij door de installateurs van Quatt op een tijdelijke plek gemonteerd.
Aansluiten en instellen
Terwijl 3 van de 4 man de spullen netjes op aan het ruimen waren (en ze hebben het echt netjes achter gelaten) was de laatste de installatie bij de CV af aan het ronden en de Quatt aan het configureren/testen. Ik moet zelf nog wat kleine aanpassingen aan de vloerverwarmin doorvoeren (de zone regeling), maar alle tests waren goed, de doorstroom snelheid van het systeem is goed en de CV en de Quatt buiten-unit werken zoals verwacht met de Quatt CiC (Binnen controller). Op dit moment kan je ook de App koppelen zodat je zelf ook kan zien wat de Quatt aan het doen is.
Tot slot
Ik ben erg tevreden over de plaatsing en hoe alles achter gelaten is. Ik zie wel dat als ze iets meer tijd gehad hadden (twee complexe installaties op een dag is wat veel) er misschien net wat netter gewerkt had kunnen worden. In ons geval is dat geen probleem gezien het toch allemaal weggewerkt wordt, maar ik kan me voorstellen dat als het allemaal in het zicht zit je iets nettere afwerking wil hebben. Uiteindelijk waren ze ergens rond 19.30 klaar, dus ruim binnen de tijd.
Het enige minpunt is de overdracht aan het einde, voor het hele traject is het gebrekkige engels van de monteurs geen probleem (Bij de bestelling kan je een taalvoorkeur opgeven), alleen voor de uitleg en controle achteraf was het handig geweest als er iets meer toelichting geweest wat op de werking of wat je allemaal zelf nog wel/niet hoef te doen. Nou ga ik daar allemaal wel uit komen dus ik heb er verder geen punt van gemaakt, maar het is een mooie kans voor verbetering in de toekomst.