Update April 2024
Het is een mooie reis geweest, ik heb altijd met veel plezier aan Clickfarm gewerkt, maar ik moet erkennen dat ik er simpelweg de tijd niet meer voor heb om het spel verder af te maken of te onderhouden. Ik wil iedereen die het spel gespeeld heeft bedanken voor hun tijd, reacties en input, het spel is vele malen succesvoller geweest dan ik verwacht had en dat heeft ook zeker geholpen bij de tijd die ik er in gestoken heb.
Wie weet komt er ooit nog een vervolg, maar ik verwacht niet dat ik daar op korte termijn tijd voor vrij kan maken.
Origineel bericht
Eigenlijk een hele tijd terug al, maar het was er nog niet echt van gekomen om daar hier wat over te schrijven. Nu met een klein beetje extra tijd is het wel aardig om eens wat inzage te geven over hoe ik het schrijven van een web-based spel nu eigenlijk aangepakt heb. Niet op de laatste plaats omdat ik daar 0 ervaring mee had, en als ik het kan dan kan jij het ook.
Het gaat hier om clickfarm.nl een simpele web game die uiteindelijk draait om het verzamelen van zo veel mogelijk geld met een zo goed mogelijk gebalanceerd en geautomatiseerd productie proces.
Waarom heb ik een game geschreven?
Ik vroeg me af of ik mezelf iets helemaal nieuws kon leren, alhoewel ik in het verleden wat PHP geschreven heb in in mijn werk de nodige scripts schreef wilde ik graag weten of ik ook HTML, CSS en Javascript kon leren.
Wat begon met een knop die simpelweg een teller liet oplopen mondde uit in een volledig spel met meer dan 2.000 regels code (dat had vast efficiënter gekund). Ik heb veel geleerd over JavaScript en ook het nodige over HTML en CSS, maar daar ligt voor mij toch minder de focus.
Mijn doel was dus het leren van een nieuwe taal, en dit is de eerste keer geweest dat er voor mij ook echt wat geklikt heeft waarbij ik het gebruik van objecten, functions en al dergelijke zaken ook heb kunnen plaatsen. Alles wat ik hierna geschreven heb voelt aanzienlijk eenvoudiger omdat er blijkbaar wat op zijn plek gevallen is.
Hoe heb ik de game geschreven?
Excessief gebruik van Google en heel veel proberen. De aanpak was heel iteratief en ik heb niet vooraf een groot plan gemaakt over hoe de bouw er uit zou gaan zien, sterker nog, de meeste functionaliteit is on the fly bedacht terwijl ik het aan het schrijven was. In dat opzicht is het een klein wonder dat het spel zo goed werkt als dat het doet.
Verder heb ik zeker in de latere stadia van de ontwikkeling veel input gebruikt vanuit onder andere het forum op Tweakers.net om het nodige in balans te brengen.
Ik denk wel dat dit een mooi voorbeeld is van hoe je als je enige affiniteit hebt met scripting vrij eenvoudig je kennis steeds verder kan uitbreiden. Begin met een klein projectje en bouw daar op door, probeer niet meteen de lat te hoog te leggen en accepteer dat het een zeer iteratief proces gaat zijn.
Wat is er van gekomen?
Los van dat ik er een hoop van geleerd heeft hebben een hoop mensen veel tijd van hun leven verloren met het spelen van het spel. Op de piek waren er 400+ gelijktijdige spelers met een paar duizend bezoekers per dag op de site. Ik heb nooit reclame op de site gehad, maar wel de mogelijkheid geboden om donaties te doen, en wonderwel ook daadwerkelijk voor een aardig bedrag aan donaties ontvangen (dat had ik niet verwacht).
Voor mezelf is het voornaamste doel bereikt, ik heb weer een nieuwe taal geleerd waar ik comfortabel mee aan de slag kan. De stap naar NodeJS is inmiddels ook gezet dus ook daar ben ik inmiddels de nodige kennis van op aan het doen.
Tot slot
Alhoewel ik niet uitsluit dat ik later nog een klein stukje verder schrijf aan het spel en mogelijk het een en ander zal moderniseren acht ik dit ook weer niet heel waarschijnlijk. Het is een mooi project geweest en ik heb er een hoop van geleerd, maar het verder onderhouden zou wel aardig wat tijd gaan kosten waar voor mijzelf eigenlijk niets meer tegenover staat.
De code van het spel is beschikbaar op Github, mocht iemand nog goede toevoegingen aanbieden via die route zal ik die waarschijnlijk nog wel implementeren.