“Klant” beleving

Wanneer een product of een dienst commodity geworden is zal je als leverancier of producent moeten bedenken hoe je je product onderscheidend kan maken van de andere aanbieders. In veel gevallen zal men snel neigen naar het goedkoper maken van het product, maar dat gaat ten kosten van de inkomsten van de organisatie en zal uiteindelijk ook gevolgen hebben voor het innovatieve vermogen van het bedrijf.

Je hebt niet altijd een keuze, als je nu micro USB kabels maakt die kwalitatief in orde zijn kan je nog weinig doen om jezelf echt te onderscheiden van de andere aanbieders. Echter, zeker als je diensten levert is er vaak nog wel ruimte voor verbetering. Het daadwerkelijk centraal stellen van de klant en de beleving van die klant kan een wereld van verschil maken.

Bij deze gesprekken wordt er snel gedacht aan de retail, maar ook binnen bedrijven speelt dit proces meer en meer een rol. Zeker wanneer we het IT element binnen een organisatie kijken zien we dat daar een flinke verschuiving plaatsvind.

Waar in het verleden veel specifieke kennis nodig was voor het ondersteunen van een groot serverpark met allerlei maatwerkapplicaties zien we al jaren een verschuiving naar steeds meer gestandaardiseerde producten. Tot voor kort eigenlijk altijd nog on-premise, maar tegenwoordig zien we meer en meer een verschuiving naar cloud-based oplossingen. In deze gevallen wordt de (zo goed als) volledige backend door de leverancier zelf beheerd en verschuift de focus voor de IT afdeling naar het beheren van de werkplek van de desbetreffende gebruiker.

Deze verschuiving zal grote gevolgen hebben voor het traditionele beheer werk, waar in dat deel van de markt ook al de nodige klappen gevallen zijn omdat het standaardiseren van de gebruikte producten het aanbod van “specialisten” al aanzienlijk vergroot had (en de prijs dus onder druk heeft gezet). Als leverancier van IT kennis zal je dus moeten gaan kijken hoe je je kan onderscheiden. Natuurlijk speelt het kennisniveau van je medewerkers een grote rol, maar ook het sociale aspect gaat een veel grotere rol spelen.

Alhoewel IT tot op zekere hoogte altijd al gestuurd wordt vanuit de wensen vanuit de business gaan we zien dat dit in de toekomst alleen nog maar versterkt gaat worden. Met het beschikbaar komen van meer en meer informatie zien we dat organisaties gaan inspelen op de mogelijkheden die die data hun kan bieden. Het opslaan en het ontsluiten van al deze data is een markt die de komende jaren nog wel flink door zal groeien. Het beschikbaar stellen van de benodigde infrastructuur, of in het geval van de cloud, het ontsluiten van deze data, zal een grote uitdaging zijn waar nog meer dan genoeg werk te doen is.

Je zal als IT organisatie uit moeten vinden waar je je bedrijf wil positioneren, de markt voor traditioneel IT beheer zal krimpen, maar zaken als connectivity, end-point management en security gaan de komende tijd allen nog maar groeien. Als IT’er zou je de stap richting meer functioneel beheer, business intelligence of cloud specialist kunnen maken, maar in alle gevallen lijkt het me verstandig om je op zijn minst te verdiepen in automation en een of meerdere script talen. Daarnaast zal big data vanzelf op en manier invloed gaan hebben op je werkzaamheden, dus het kan geen kwaad om in ieder geval bekend te zijn met de ontwikkelingen op dat vlak.

Een ander interessante ontwikkeling vinden we op het gebied van endpoint management. Na een paar jaar de tendens gezien te hebben waarbij BYOD de te kiezen weg was zien we nu wel wat ontwikkelingen dat de nadelen van die aanpak misschien toch niet opwegen tegen de voordelen. Of in ieder geval op dit moment nog niet.

Het is in ieder geval een tijd waarin er een hoop aan het veranderen is binnen de IT dienstverlening, gezien iedereen zijn weg probeert te vinden zien we ook dat er een hoop nieuwe ontwikkelingen en technieken voorbij komen waarbij de een beter blijft hangen dan de ander.

Op deze site wil ik de nieuwe ontwikkelingen blijven volgen, ik doe dit vanuit mijn werk als Senior Consultant en Business Developer – Core skills bij Detron Detachering. Gericht op zowel de techniek als de meer sociale impact van deze ontwikkelingen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.