Duh Websites

Dat de CampZone inschrijvingen open zijn gegaan zal niet veel van de lezers van mijn website zijn ontgaan, maar wat moet er nou allemaal gebeuren voordat zo’n website online kan en de kaartverkoop kan starten?

Tot dit jaar hebben we altijd gebruik gemaakt van een custom build systeem van GameParty.net maar na bijna 10 jaar hebben we besloten om voor een flexibelere oplossing te kiezen en zijn we dus op zoek gegaan naar een goed alternatief. En dat dat best een zoekwerk geworden is moeten jullie maar van me aannemen, maar volgens mij zijn er bijna net zo veel cms’en als er websites zijn, dus dat is een aardige vergelijking geworden. Uiteindelijk is dan de keuze voor een platform gemaakt (WordPress).

Op dat moment heb je dus een platform, maar ongetwijfeld wil je toch nog net een paar dingen die standaard niet kunnen, in ons geval heeft daar vooral veel tijd in gezeten, om vervolgens na lang testen toch voor de standaardoplossing van een WordPress Netwerk te kiezen voor het koppelen van als onze websites (TP, CZ, Shop, CZBBQ enzovoorts). Op backend gebied ben je er voor de event websites dan bijna, je installeerd de plugins die je wil hebben, voert de configs in, kiest te beheerders enzovoorts. Gelijktijdig laat je de theme’s ontwikkelen die gebruikt worden voor de layout van de pagina’s, dit is iets wat veel mensen onderschatten, maar wat dus een hoop tijd kost.

Een ander team mensen schrijft ondertussen de content voor de websites, die vervolgens weer door andere nagelezen en aangepast worden. Wanneer dat gedaan is wordt alle content op de juiste plaats op de website gezet, worden de koppelingen met Facebook, Twitter enzovoorts gemaakt en begint het grote testwerk.

Ondertussen op een heel ander traject moest er gewerkt worden aan een webshop, een iDeal implementatie, PayPal accounts enzovoorts. Het is vooral dit traject dat veel tijd kost, alles moet herhaaldelijk getest worden, de shop moet zo aangepast worden dat hij geschikt is voor de verkoop en verhuur van tickets en artikelen en er moet een goede registratie achter die weer dienst kan doen als inchecksysteem op de evenementen. Uiteraard veranderen de wensen en verwachtingen tijdens dit traject een aantal keer (we gaan immers iets voor ons nieuws doen) waardoor sommige dingen last minute toch nog aangepast moeten worden, hoort er allemaal bij en was te verwachten, dus geen probleem, maar wel veel werk.

Als je dan eindelijk live kunt na al dat testen en de eerste tickets verkocht worden geeft het wel een super voldaan gevoel :), uiteraard stromen meteen ook de eerste foutjes die je toch nog gemist hebt, wensen die je onderschat hebt of zaken waar je niet duidelijk genoeg over was meteen binnen, maar dat hoort er een beetje bij. Bijkomend voordeel is ook dat je ziet dat je community met je mee denkt en ook vaak met echt leuke ideeen komt, waar we dan later, als we zijn bijgekomen, tijd in kunnen steken om het te implementeren in onze websites.

Kortom, het is allemaal veel werk, maar zeker de moeite waard en alhoewel het nu nog even wennen zal zijn voor onze vaste The Party en CampZone bezoekers gaan we er vanuit dat iedereen uiteindelijk het nut van alle wijzigingen in gaat zien en de nieuwe opzet kan waarderen, of anders in ieder geval constructief mee kan denken aan hoe we alles voor iedereen zo optimaal mogelijk in kunnen richten.

Eén reactie

  1. Het ergste is nog dat ik naief als ik ben dacht dat we klaar zouden zijn na de lancering van de webshop. Maar alle-jezus wat een werk ligt er nog voor ons.

    Het is het allemaal waard denk ik, we bouwen weer een systeem waar we jaren mee vooruit kunnen en wat ons administratief een hoop werk gaat besparen. Tijd die we afgelopen jaren ruim te kort kwamen om leuke dingen te doen, zoals promoties en activiteiten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.