2e2 Kennissessie

Vorige week donderdag avond was het tijd voor een nieuwe 2e2 Kenissessie, dit is een terugkerend initiatief van mijn werkgever (2e2 dus) waarbij er op een avond twee of drie onderwerpen aan bod komen waarover dan een presentatie gegeven wordt. Na de presentatie is er dan ruimte voor discussie over het onderwerp. Het is die opvolgende discussie die dit soort avonden altijd erg leuk en interessant maken. Momenteel is het zo dat deze avonden voor het eigen personeel zijn, maar er wordt gekeken naar een systeem waarbij sommige avonden voor zowel het eigen personeel als externen toegankelijk zijn.

Deze avond waren er twee onderwerpen, we begonnen met een stuk van Martin Wolters over klantgerichtheid en de avond werd afgesloten door Steph Janssen met een stuk over “het nieuwe werken” waarbij de nadruk op nieuwe media en online samenwerking lag.

Klantgerichtheid
Dit is voor 2e2 Skilled Resourcing een erg relevant onderwerp, in de detachering wissel je vaak van klant en wordt je geacht om goed in te passen in een bestaande omgeving voor de periode die je daar zit. Aan de hand van grappige maar pijnlijk duidelijke filmpjes werd er duidelijk gemaakt hoe je met je “klanten” om kan gaan. Gelukkig bleek tijdens deze presentatie en de bijbehorende vragenlijst dat we eigenlijk in hoofdlijnnen allemaal wel goed zaten op dit gebied. Maar het mooie aan een avond als deze is dat je door er met zijn allen eens over te praten toch ziet dat er verschillende opvattingen en denkwijzen over dit onderwerp zijn.

“Het nieuwe werken”
De tweede presentatie ging over de nieuwe ontwikkelingen waar we in de ICT wereld nu en de komende tijd mee te maken gaan krijgen, en dan vooral gericht op nieuwe hulpmiddelen die mensen gebruiken tijdens het werken en wat dat dus voor een invloed kan hebben op de manier waarop we werken en de gevolgen die dit gaat hebben voor de (beveiliging van) bedrijfsnetwerken.

Een van de punten die ter sprake kwam is het online samenwerken, grappig hieraan is dat Steph en ik door onze gedeelde hobby (Duh-Events) eigenlijk al min of meer noodgedwongen veel gebruik maken van tools op dit gebied. Doordat we veel willen doen in zo min mogelijk tijd zijn we al jaren op zoek naar goede tools op dit gebied. In de presentatie werd er dan ook in gegaan op tools zoals Dropbox, Google Docs, Collanos, OneNote, Evernote, Skype, TeamSpeak enzovoorts. Al deze tools voegen op hun manier wat toe aan de manier waarop we nu werken, en in de markt waar wij in zitten is het interessant om te zien wat dit soort ontwikkelingen voor onze klanten kunnen betekenen en voroal ook hoe we daar in de toekomst mee om moeten gaan. Het is natuurlijk erg fijn als je medwerkers snel en gemakkelijk bestanden met elkaar en hun thuissystemen kunnen delen via Dropbox, maar hadden we daar niet al ons bedrijfsnetwerk voor? En hoe zit het dan met de beveiliging van Dropbox? Of hoe zorg je er dan voor dat je gevoelige bedrijfsdata binnen je netwerk blijft en niet de hele wereld over gaat?

Met al deze ontwikkelingen en daarbij bijvoorbeeld het gebruik van Twitter en Facebook komt er steeds meer informatie over bedrijven en de medewerkers op straat te liggen waardoor het voor kwaadwillende figuren steeds makkelijker wordt om deze informatie te verzamelen en voor “verkeerde” doelen in te zetten. Door deze ontwikkelingen kan je gaan twijfelen of het afschermen van je bedrijf voor buitenstaanders wel genoeg is, misschien zit het grootste gevaar voor je bedrijf tegenwoordig wel gewoon aan de bureau’s op het kantoor?

Daarnaast zie je tegenwoordig de opkomst van “cloud computing”, met opslagdiensten als Amazon S3 of complete online virtualisatie platformen. Wat gaat hier de impact van zijn op het werk als systeembeheerder? En hoe moeten we er mee om gaan als de klant hier om vraagt? Ook deze onderwerpen zijn allemaal kort voorbij gekomen tijdens deze kennissessie of in de vele gesprekken die de bezoekers achteraf nog met elkaar gehad hebben.

Het zijn dit soort punten waar de ICT wereld op korte termijn mee te maken gaat krijgen en waarvoor bedrijven klaar moeten zijn. Alleen hoe kan je klaar zijn voor iets waarvan we zelf nog niet eens half in kunnen schatten wat de uiteindelijke impact gaat zijn? Nou door dit soort kennissesies te houden kunnen we in ieder geval elkaars ervaringen delen op dit gebied en kijken hoe iedereen de toekomst ziet.

Dus, het was weer een erg zinnige avond waarvan iedereen wel wat opgestoken heeft denk ik, dit soort avonden zijn in ieder geval erg zinnig om iedereen kennis te laten maken met zaken waar ze anders misschien nooit aan gedacht hadden of misschien bepaalde (verkeerde?) vooroordelen over hadden.. Ik ben nu in ieder geval alvast benieuwd naar de volgende kenissessie :).

2 reacties

  1. Ik was ook blij verrast met het niveau van de inhoudelijke discussie die ontstond. Leuk om te zien dat we zelf al genoeg varierende meningen hebben, maar ook dat een aantal mensen absoluut bewust dit soort dingen vermijden dankzij het wantrouwen dat bij de onderwerpen hoort.. Ik denk dat veel mensen tot nieuwe meningen en inzichten gekomen zijn šŸ™‚

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.